Шайлок, мъст и милост

Когато научих за новото предизвикателство, което си е избрал Явор Гърдев – пиесата „Венецианският търговец“ от Уилям Шекспир, си казах: „Охоо, ще гледаме!“. И веднага, имайки в спомените си неговите постановки на „Хамлет“ и „Крал Лир“, си представих голямата зала на Народния театър в тъмни нюанси, гигантски метални конструкции, експресивни визуални и звукови картини, изненадващи решения, строга естетика в декори, костюми, в интонации и жестове, на чийто фон на пиедестал застава… словото. [...]

Вече живеем в различен свят. Разговор с Крис Шарков

Отвъд клишето „пророк“ романите на Уелбек действително са безпощадни картини на това накъде се е запътило човечеството или по-точно европейската цивилизация през първите десетилетия на XXI в. Уелбек, както никой друг съвременен писател или драматург, усеща субтилните течения в човека и обществото и им дава точен изказ, нерядко обвит във фикцията на много близка във времето антиутопия. Не е ли това смисълът на изкуството – по интересен и вълнуващ начин да се опитаме да разберем света, в който живеем... [...]

Дориан и неговият чудовищен двойник

Спектакълът „Портретът на Дориан Грей“ в ДТ „Рачо Стоянов“ предлага адаптация на романа, надскачаща претенциозната бъбривост на Оскар Уайлд. Сценарият на Полина Христова и Веселка Кунчева създава стройна композиция от значими ситуации, работещи за актуалния прочит на произведението. Първите минути на представлението ни въвеждат в търсенето на истината за творческия процес. Формите, светлината, телата постоянно се променят под диктата на неудовлетвореността. [...]

Заедно на сцената. Разговор с Антонина Бонева

Първо тръгнахме с концерти със сестра ми. Обикаляхме България и дори ни наричаха „сестри Кушлеви“. Имахме концерти и в Белгия. Когато показах един критически отзив на преподавателя ми Фредерик Геверс, той беше изумен, каза ми, че е от най-свирепия белгийски критик. А той беше написал за мен: „Бетовенова изпълнителка от най-голяма класа“. Тогава бях само на 25 години. Много съм горда, а и досега държа да показвам на учениците си как се свири Бетовен. [...]

„Цар Калоян“ на Панчо Владигеров

Операта на Владигеров е едно събитие и един етап в нашето музикално развитие; и оттам би трябвало да се започне при нейната преценка. Това вече установява едно друго отношение към гледаното и за да се изтъкнат истинските качества на това произведение, трябва да се изтъкнат няколко съществени грешки, главно в постановката, които дават една съвсем фалшива представа и дезориентират публиката. Опера или музикална драма, легенда или драма с музика, това сигурно малко интересува публиката и има малко значение за успеха... [...]

Джаз от Лондон и Топлата долина. Разговор с братята Никос и Тодорис Зиаркас

Ако преди десет години ние с Нико си мечтаехме да правим все повече и повече сешъни с музика, създавана на момента, днес това е осъществено от много групи в Лондон, и то не само в джаза. Да, импровизацията винаги е била част от джаза, но вече по-често срещаме и импровизирана денс музика, импровизиран суинг и много други форми за импровизиране. Много от музикантите, с които сме свирили или с които сме излезли от една общност, ни изненадаха, превръщайки се в поп артисти... [...]