Формата винаги е недостатъчна. Разговор със Станислав Памукчиев

Ние постоянно опредметяваме духовна и душевна енергия. Художникът е обречен на глина, на боя, на някакъв вид материалност. Това вчувстване, а сетне и материализиране някой път преживявам като грях. Успокоението ми е, че създавам символни знаци и че срещата с тях може да ни върне „горе“. Дон ДеЛило казва, че „ние сме работници в асансьор“. Нашата артистична интуиция хваща съдържания незнайно откъде и се опитва чрез визуализации и символизации да им намери присъствие, те да бъдат ключ към тези съдържания. [...]

Страхът на разума

„Може ли съвременното изкуство да не бъде тревожно?“, попитах наскоро колежка. После трансформирах въпроса си така: „Как съвременното изкуство се тревожи?“. А поводът за тези въпроси са няколко изложби в София – и основно две от тях. Едната е „Отвъд всякакъв разум. В огледалото на сюрреалистичните времена“ (13 април–3 юни 2023) в галерия „Структура“, с куратор Грегор Янсен. Тревожна още от названието си е и „Страх и любов“ (26 април–11 юни 2023) в галерия „Васка Емануилова“ с куратор Галина Димитрова-Димова. [...]

Вечната рисунка

Рисунката – необятна, изплъзваща се от строги определения област на изкуството, може би най-универсалният пластически изказ, дълбоко и трайно кодиран в човешкия геном, стар като света! Да си припомним само изображенията на животни по стените на пещерите или изящните гравировки върху кост от епохата на Палеолита, които и днес са неразрешима загадка и минират в зародиш всички възможни тези за „прогрес“ в изкуството. От ерата на Италианския ренесанс насетне рисунката придобива самостоятелна значимост. [...]

От фотоапарата към камерата. Разговор с Асен Шопов

Още от дете се бях запътил към операторската работа, но някак подсъзнателно разбирах, че трябва да мина през фотографията. След това, през тийнейджърските ми години, баща ми ме запозна с един много добър фотограф, който стана мой учител – Константин Марков. Той, за съжаление, вече не е между нас, но още помня как ми обясняваше, че динамиката на снимането с камера заличава много недостатъци. Помня думите му, че ако човек иска да се научи добре да снима с камера, първо трябва да овладее снимането с фотоапарат. [...]

Прераждането на плаката. Разговор с унгарския художник Петер Поч

Със смяната на правителството през 2010 г. Унгария се раздели на две части. Непримиримото политическо противопоставяне, стремежът към унищожение на другия, западането на правовата държава продължават до ден днешен. Страната се управлява от олигарси. Държавното устройство на Унгария е държавата мафия. Тези съдбовни политически и обществени процеси, поставящи под въпрос мястото на културата, ме подтикнаха да заема позиция. Чувствах като свой морален дълг да говоря на езика, който владея най-добре – този на плаката. [...]